• آخرین محصولات :

  • وقتی سلامتی زیر زباله ها دفن می شود :


وقتی سلامتی زیر زباله ها دفن می شود

جمع آوری، تبدیل و یا معدوم کردن زباله های شهری یکی از پروژه های مهم و اساسی است که با توجه به حجم روزافزون زباله در شهرها، توجه ویژه مسؤولان را طلب می کند.

با توجه به تولید روزانه حدود 1500 تن زباله در شهر مشهد، حمل زباله از مبدأ تا مقصد نیز یکی از بخشهای مهم این پروژه شهری است که نباید از آن غافل شد.
مسؤولان در سالهای اخیر کوشیده اند تا با تبلیغات و برنامه های آموزشی مختلف، بحث تفکیک زباله، منظم کردن زمان خروج زباله از منازل و همچنین نحوه صحیح جمع آوری زباله را آموزش دهند.
با توجه به وضعیت خاص شهر مشهد وحضور سالانه 20 میلیون زائر و مسافر در سال، حمل صحیح زباله و جمع آوری به موقع، منظم و همچنین نوع جمع آوری زباله ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که البته این امر در مواردی کمتر رعایت می شود.
استفاده از خودروهای غیر مکانیزه، علاوه بر ایجاد مشکلات برای کارگران و کسانی که به حمل زباله مشغولند، باعث ریختن شیرابه و ایجاد مشکلات بهداشتی در سطح خیابانها و حتی افتادن برخی زباله های سبک در سطح شهر در هنگام حمل آن به سمت مقصد می شود.

زباله ها از خانه ها جمع و در سطح شهر ریخته می شود!!!
با وجود تبلیغات زیادی که برای نظم بخشیدن به کار حمل زباله صورت می گیرد، در نوع فعالیت سیستم ناوگان حمل زباله نظم دیده نمی شود.
 برخی شهروندان زباله های خشک و شیرابه دار را تفکیک نمی کنند، بدون شک لباس و پوشش افرادی که در کار جمع آوری زباله با خودروهای روباز و غیر مکانیزه فعالیت می کنند، از آلوده شدن خود آنها جلوگیری نمی کند. با توجه به این که جمع آوری وحمل زباله به صورتی که هم اکنون انجام می شود، می تواند در بهداشت عمومی جامعه مؤثر باشد، مسؤولان به این امر توجه بیشتری نمایند و حداقل از خودروهای مخصوص این کار استفاده کنند.
 بارها شاهد بودم که زباله ها از روی ماشین حمل زباله بر روی زمین افتاده و کسی هم آنها را جمع آوری نکرده است.
 اگر این زباله ها مربوط به بیماریهای واگیردار مربوط به بیماری بستری شده در منزلی باشد، چه اتفاقی می افتد و چه کسی پاسخگوی عواقب آن خواهد بود؟!
حمل زباله توسط ماشینهای روباز غیر اصولی است، چون کارگرانی که این زباله ها راجمع آوری می کنند نیز برای آن که بتوانند زباله بیشتری در هر نوبت جمع آوری کنند روی همین زباله ها راه رفته و آنها را لگدمال می کنند و این امر به طور قطع برای خود فرد و خانواده اش مشکلاتی را ایجاد می کند.

روش فعلی جمع آوری زباله تخلف است
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خراسان رضوی دراین خصوص می گوید: تاکنون در خصوص طریقه اشتباه جمع آوری زباله در شهر مشهد بارها به شهرداری و سازمان بازیافت تذکر داده شده است.
دکتر احتشام فر با بیان این که این کار شهرداری تخلف محسوب می شود، می افزاید: واگذاری کارهایی که با مسایل بهداشتی جامعه مرتبط است به بخش خصوصی باید به صورتی باشد که پیمانکاران علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی، به لحاظ تجهیزات و امکانات نیز مجهز باشند.
وی با اشاره به مشکلات حمل زباله توسط وانت و یا کامیونهای روباز می گوید: این امر در درجه اول برای کارگران جمع آوری زباله و بعد هم برای شهروندان مشکلات بهداشتی زیادی را ایجاد می کند.
احتشام فر افزود: ریختن زباله از روی ماشین در هنگام تردد، ریختن شیرابه بر روی زمین و ایجاد آلودگی زیاد، پراکنده شدن بوی نامطبوع زباله ها در فضا و مسایلی از این دست از جمله مشکلات حمل زباله به روش ناصحیح است.

بیشتر مشکل مربوط به بخش خصوصی است
مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد در خصوص سیستم جمع آوری زباله از سطح شهر مشهد می گوید: با تلاشهایی که انجام شده طی سه سال گذشته 40 تا 50 درصد ناوگان حمل زباله بازسازی شده و در حال حاضر بیش از 20 درصد این ناوگان متعلق به بخش خصوصی است.
آقای مهندس کاظمی می افزاید: بخش خصوصی به دلیل نداشتن توان مالی لازم، نتوانسته است ماشین آلات مکانیزه را تهیه کند و با وجود تلاشهای زیاد در جهت مکانیزه کردن سیستم حمل زباله، تنها 50 درصد این امر محقق شده است.
وی در خصوص حمل زباله توسط خودروهای غیر مکانیزه و معمولی می گوید: با توجه به گزارشهای مردمی در خصوص ریختن زباله در هنگام حمل، رانندگان موظفند در هنگام طی مسیر از روکش سیمی استفاده کنند تا از این امر جلوگیری شود.کاظمی بخشی از مشکل ریختن زباله در خیابانها در هنگام حمل را متوجه زباله های حاشیه شهر می داند و می افزاید: در حال حاضر جمع آوری زباله حاشیه شهر توسط بخشداریها مدیریت می شود و با توجه به این که مسیر حرکت خودروهای حمل زباله از داخل شهر است، ریختن زباله در مسیر به حساب شهرداری و سازمان بازیافت گذاشته می شود، در صورتی که این امر مربوط به پیمانکاران سازمان نیست.وی با بیان این که شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف و ریختن زباله شماره خودرو را برای پیگیری و رفع مشکل به سازمان اطلاع دهند، می گوید: در حال حاضر 90 دستگاه کامیون خاور و 30 دستگاه 10 تن جک دار کار جمع آوری زباله را به صورت مکانیزه انجام می دهند که این تعداد پاسخگوی جمع آوری زباله های تولیدی در مشهد نیست.

 

به گزارش ايرنا _ به گزارش ايرنا معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان و رييس مركز بهداشت اين استان با تشريح خطرات بهداشتي زباله گفت: كنترل نكردن زباله هاي شهري وروستايي بعلت مواد آلوده كننده وفساد پذير و نيز رطوبت وحرارت، پناهگاهي مناسب براي انواع حشرات و جوندگان موذي به خصوص موش و مگس است. دكتر عبدالحسين مدني اضافه كرد: توده هاي زباله از عوامل اصلي ومولد بسياري از بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوانات و ساير بيماريهاي واگير دار وغيرواگيردار محسوب مي شوند كه مگس با انتقال فيزيكي بسياري از باكتريها و انگلها نظير تراخم – اسهالهاي مهلك و عفوني و بيماريهاي قارچي ومسموميت غذايي باعث بيمارشدن انسان مي شود. وي تصريح كرد: باكنترل و دفع صحيح بهداشتي زباله مي شودحدود 90 درصد از مگسها كه تعداد آنها در دنيا به 40 تا 50 هزار نوع مي رسد كه هزاران نوع آن در هرمزگان وجود دارد و همچنين 65 درصد از موشها را تحت كنترل درآورد. به گفته وي پراكندگي مواد زايد خانگي وصنعتي وتجاري وانتشار زباله هاي بيمارستاني ازيك سو و تداوم گرما و طولاني شدن زمان برداشت زباله از معابر و اماكن عمومي از سوي ديگر از جمله عوامل مساعد كننده براي تكثير ورشد سريع بسياري از باكتريها و انگلها و موجودات و جوندگان موذي هستند. 

دكتر مدني ادامه داد: هر چند طي يكسال اخير دو بار شهردار بندرعباس تغيير كرده اما در هشت ماهه گذشته با توجه به بازديدهايي كه ازنقاط مختلف شهرداشته شاهد تغييرات محسوسي در زمينه نصب سطل هاي زباله بزرگ در معابر، بوستانها و محله ها بوده است. وي يادآور شد: اما به رغم فعاليتهاي صورت گرفته متاسفانه شاهد مشكل بيماري عفوني و اسهالي دراين شهرستان هستيم كه اين نشان دهنده وفور مگسهاي ناشي از وجود زباله در سطح شهر است. رييس مركز بهداشت هرمزگان گفت: براي رعايت بهداشت شهري نياز به ارائه خدمات مطلوب تري در زمينه مديريت پسماندها شامل تفكيك و جمع آوري زباله و همچنين دفن بهداشتي آنها است كه بايستي با رعايت مسائل بهداشتي و عمل به قانون مديريت پسماندها و آيين نامه اجرايي آن و همچنين ارايه اعتبارات بيشتر به سازمان بازيافت دراين زمينه تلاش بيشتري كرد. دكتر مدني با اعلام اينكه نمي توان همه كارها را برعهده شهرداري گذاشت افزود: با وجود اين تعرفه هاي كم و ازدياد جمعيت شهري و كمبود اعتبارات اگر مردم همكاري نكنند هر روز بر مشكلات افزوده مي شود كه در نتيجه سلامت افراد جامعه به خصوص كودكان و نوجوانان به خطر مي افتد.

اين مقام مسوول در ادامه از زباله هاي بيمارستاني، مراكز بهداشتي درماني ، آزمايشگاهها و مطب پزشكان و بعنوان يكي از معضلات موجود در زمينه دفع مواد زائد نام برد و يادآورشد: در شرايط فعلي دفع اين مواد ازطريق دفن كردن در زمين انجام مي شود. با توجه به فن آوري هاي جديدي كه در اين زمينه وجود دارد بايستي اين مراكز با سرمايه گذاري مشترك و خريداري دستگاههاي جديد با ظرفيت بالا شامل زباله سوز و هيدروكلاو و نصب آنها در محل اصلي دفن زباله هاي شهري نسبت با كمك شهرداري نسبت به دفع آنها اقدام كنند. مدير كل محيط زيست هرمزگان ادامه داد طبق قوانين و تدوين آيين نامه مخصوص بيمارستانها كه چگونگي دفع زباله هاي به ريز در آن وجود دارد ، دفع زباله ها با استفاده از روشهاي جديد و پيشرفته براي هر بيمارستان از وظايف ضروري اعلام شده كه مديريت بيمارستان ملزم به اجراي آن است زيرا دفع سريع زباله هاي بيمارستاني و مراكز درماني بعلت جرمهاي ميكربي و عوامل بيماريزايي ومواد زايد آزمايشگاهي ، پاتولوژيكي ، زوايد شيميايي و دارويي و فضولات سمي داراي اهميت بهداشتي خاص است .

اين مقام مسوول اظهارداشت: در حال حاضر با استفاده از سه دستگاه خودرو ويژه با نيروهاي آموزش ديده، زباله هاي بيمارستاني و مراكز درماني و آزمايشگاهي شهرستان بندرعباس ازمراكز ذكر شده تحويل و براي دفع به محل دفن زباله هاي شهري حمل مي شود. مجيد وفادار اظهارداشت: در حال حاضر با مشخص كردن يك زمين كه اطراف آن فنس كشي شده با استفاه از آهك پاشي نسبت به دفن زباله هاي بيمارستاني اقدام مي شود كه در صورت اختصاص حداكثر 25 ميليارد ريال مي توان با خريد جديدترين دستگاههاي مكانيزه دفع اين نوع زباله ها و نصب و راه اندازي آنها در اين محل اقدام كرد. اين منبع با تاكيد بر اين مطلب كه زباله سوزگازهاي سرطان زا منتشر مي كند گفت: پيشنهاد داده ايم كه بطور متمركز عمل شود طوريكه همه بيمارستانها با سرمايه گذاري و خريد دستگاه آن را در محل دفن زباله هاي شهري نصب و در اختيار سازمان پسماندها قرار دهند. مديركل حفاظت محيط زيست هرمزگان ادامه داد: از لحاظ تركيبات فيزيكي، زباله از پس مانده مواد غذايي ،كاغذ و مقوا، پلاستيك و لاستيك ، پارچه، چرم، مواد زايد باغ ، چوب، شيشه، قوطي هاي فلزي، اشياي بي ارزش ساختماني ( آجر وسنگ و گچ و ) ، خاك و خاشاك و استخوان تشكيل مي شود. وي در خصوص اصول جمع آوري وحمل زباله نيز بيان داشت: تقريبا 80 درصد از هزينه هاي مربوط به زباله ها در زمينه جمع آوري و دفع آنها هزينه مي شود كه هزينه سنگيني بر شهرداريها وسازمانها ي وابسته به آن تحميل مي كند. وي ميزان سرانه زباله در شهرستان بندرعباس را كه جمعيتي حدود 450 هزار نفر دارد حدود يك كيلوگرم در روز عنوان كرد. در اطلاعات منتشره سرانه توليد زباله در مناطق شهري كشور 658 گرم در روز و درمناطق روستايي نيز بين 220 تا 340 گرم براي هر نفر و بطور متوسط 240 كيلوگرم درسال براي هرنفر ذكرشده است.

مدير كل حفاظت محيط زيست هرمزگان اضافه كرد: مواد زباله اي بايد پس از توليد دريك محل مناسب با توجه به شرايط و رعايت نكات بهداشتي مراحل عملياتي در سريعترين زمان ممكن جمع آوري حمل و دفع گردد كه بهترين روش، جمع آوري مستقيم از مقابل منازل و انتقال به محل دفع است. وي اظهارداشت: آموزش و همكاري متقابل بين شهروندان بعنوان توليد كنندگان زباله و پرسنل خدمات شهري مي تواند در زمينه افزايش راندمان عمليات جمع آوري زباله به روش بهداشتي موثر واقع شود كه در شهر بندرعباس به خصوص طي سال جاري شاهد اجراي برنامه هايي دراين زمينه هستيم. 

 مدير كل حفاظت محيط زيست هرمزگان با اشاره به قانون مديريت پسماندها و آيين نامه اجرايي آن و همچنين تشكيل كارگروهي دراين زمينه يادآرشد: متاسفانه اين قانون بطور كامل در شهر بندرعباس اجرا نمي شود. مهندس وفادار اضافه كرد: اين درحالي است كه به رغم همه مشكلات در حال حاضر براي دفن زباله هاي خانگي، صنعتي و بيمارستاني جايگاههاي لازم شناسايي ومعرفي شده است. به گفته وي طبق قانون، متولي جمع آوري زباله شهري شهرداري ، روستاها دهياري و جاده ها نيز با بخشداري و اداره هاي راهداري است كه دراين زمينه قانون وظايف هر يك از آنها را مشخص و تعريف كرده است.

معاون خدمات شهري شهرداري بندرعباس با تشريح روش هاي انتقال، تقسيم بندي و دفع بهداشتي زباله هاي جمع آوري شده از سطح اين شهر بيان داشت: تفكيك زباله در خانه ها و جمع آوري به صورت مكانيزه از اولويت هاي اصلي ما است. عبدالحسين دبيده افزود: تفكيك زباله در خانه و تحويل به موقع آن به خودروهاي ويژه حمل زباله نياز به فرهنگ سازي دارد كه اين كار با انجام برنامه هاي مختلف از جمله اهداء بسته هاي تشويقي به مردم و برگزاري كلاسهاي آموزشي در سطح محله ها، مدارس و حتي بين اصناف در حال انجام است. وي اضافه كرد: كارخانه تفكيك و بازيافت زباله بندرعباس نيز تا مرحله جدا سازي راه اندازي شده كه پس از انجام مطالعات لازم طي دو سال آينده مرحله توليد كومپوست آن نيز افتتاح مي شود.

مدير عامل سازمان بازيافت شهرداري بندرعباس نيز بيان داشت: با توجه به موقعيت اقليمي بندرعباس طرح هاي مختلفي در زمينه جداسازي زباله در مبداء، تحويل به موقع آن از شهروندان، جمع آوري و حمل مكانيزه آن و تكميل كارخانه تفكيك و همچنين توليد كود از زباله در دست انجام داريم كه عملي شدن كامل آنها نياز به بودجه هاي بيشتري دارد.

حميد جمالي با اشاره به هزينه هاي بالاي تعمير ماشين آلات سنگين در سايت دفن زباله و پرداخت دستمزد به نيروهاي مستقر در محل ياد شده كه در ماه به بيش از 400 ميليون ريال مي رسد خواستار دريافت كمك هاي ويژه و بلاعوض از سوي وزارت كشور شد. اين مقام مسوول اضافه كرد: در اجراي طرح انتقال بعضي از دستگاههاي دولتي و نيروهاي نظامي به خارج از پايتخت، طي 18ماه گذشته تاكنون شاهد اضافه شدن صدها خانوار به جمعيت شهر بندرعباس بوده ايم بي آنكه پيش بيني هاي لازم براي خدمات رساني شهري به آنان صورت گرفته باشد. مدير عامل سازمان بازيافت شهرداري بندرعباس با اعلام اينكه در اجراي طرح مسكن مهر نيز تنها طي سال جاري بيش از شش هزار واحد مسكوني به جمعيت دريافت كننده خدمات شهري اضافه شده بيان داشت: اين در حالي است كه طي چهار سال گذشته تاكنون هيچ كمك دولتي به ما پرداخت نشده و به علت استفاده زياد از ظرفيت، ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين نيز مستهلك شده اند كه نياز به جايگزيني دارند.

جمالي ميزان توليد زباله را در بندرعباس روزانه نزديك به 450تن عنوان و با اشاره به جمعيت 450 هزارنفري اين شهرستان سرانه هر نفر را نزديك به يك كيلوگرم ذكر كرد كه بين 200تا 300 گرم بيشتر از سرانه متوسط كشور است كه دليل اصلي آن آب و هوا و فساد پذيري مواد غذايي و سبزي و صيفي است. وي يادآورشد: اين درحالي است كه از سوي وزارت كشور طي سالهاي اخير اعتبارات زيادي به شهرداري هاي شهرهاي پرجمعيت كشور پرداخت شده كه متاسفانه تاكنون شامل بندرعباس نشده كه در صورت عملي شدن اين موضوع درقالب خريد ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين و ديگر تجهيزات دفن زباله مي تواند كمك بزرگي به بهداشت و سلامت جمعت 450 هزارنفري شهرستان بندرعباس باشد. مدير عامل سازمان بازيافت شهرداري بندرعباس با اشاره به فعاليت هاي فرهنگي اين سازمان در خصوص فرهنگ سازي در بين اقشار مختلف مردم از جمله دانش آموزان، دانشجويان،بازاريان و ساكنان محله ها و شهركهاي مسكوني طرح مسكن مهر خواستار همكاري بيشتر رسانه ملي در اين زمينه و همچنين كمك بلاعوض وزارت كشور شد.

جمالي يادآورشد: به رغم همه مشكلات خوشبختانه در زمينه دفن بهداشتي زباله ها فعاليتهاي خوبي در دست انجام است كه تا كنون از لحاظ بو، دود، آلودگي خاك و آبهاي سطحي مشكلي براي محيط زيست نداشته است. در حال حاضر زباله هاي شهري بندرعباس بوسيله ماشين آلات معمولي و مكانيزه جمع آوري و پس از دپو كردن در چند منطقه بوسيله كانتينرهاي بزرگ به محل دفن زباله ها واقع در 15 كيلومتري غرب شهر بندرعباس حمل مي شود. اين مواد پس از دپو شدن در اين محل و قرار گرفتن روي نوار نقاله مخصوص بوسيله 50 نفر از كارگرها به صورت دستي جداسازي و تفكيك شده و باقي مانده آنها نيز با استفاده از تعدادي كاميون پنج تني به محل دفن زباله در مجاورت به اصطلاح كارخانه تفكيك حمل مي شود كه به گفته كارگران اطراف آن به خصوص مسير يكهزارو 500 متري سوله تفكيك تا محل دفن زباله ها نياز به شن ريزي و آسفالت دارد. به گفته آنان در حال حاضر زباله هاي قابل بازيافت كارخانه جداسازي زباله هاي شهر بندرعباس به مقصد تهران حمل مي شود.

 

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران گفت: بنزن به عنوان یکی از خطرناک ترین ترکیب آلاینده هوا در تهران 20 برابر حد مجاز است.

به گزارش خبرنگارواحد مرکزی خبر ، معصومه ابتکار در حاشیه بررسی یک فوریت طرح کاهش آلاینده های فرار در هوای شهر تهران افزود: منشأ این مواد آلاینده از بخارات بنزین، پمپ بنزین ها و تانکرهای بنزین و احتراق ناقص سوخت است.

وی گفت: بیشترین تراکم این مواد آلاینده خطرناک در اطراف پمپ بنزین ها و جایگاه های بنزین است و در مواقعی که جابجایی هوا در شهر کم است، همه شهر متأثر از این آلاینده می شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با تأکید بر اقدامات لازم برای کاهش آنی این آلاینده افزود: وزارت نفت طرح ملی «کهاب» (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) را برای کاهش این آلاینده اجرا کرد که موفق نبود.

ابتکار گفت: با توجه به وضع این آلاینده، از دستگاه های اجرایی مسئول خواسته شد به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.

وی استانداردسازی پمپ بنزین ها، تانکرهای انتقال بنزین، تجهیز دستگاه های پایش آلودگی هوا به دستگاه های سنجش مستمر ترکیبات مواد آلی بنزین، کنترل میزان آروماتیک های موجود در سوخت های توزیعی وارداتی و تولید داخل مطابق با استانداردهای یورو 2 را ازجمله این الزامات دستگاه های اجرایی بیان کرد.

 

نقل از واحد مركزي خبر
برگرفته از سایت: http://www.irantrack.com

نوشته شده در  شنبه دوازدهم تیر 1389ساعت 11:57 قبل از ظهر  توسط مریم امیری نیا