• آخرین محصولات :

  • موضوع : مقاله در مورد جامعه شناسی شهری در مورد زباله های شهری :


مقدمه
بیان مسئله
زباله
نظریه در رابطه با موضوع
طبقه بندی مواد زائد جامد
منبع تولید زباله های شهری
کمیت زباله های شهری
کاربرد زباله ها
مسائل مربوط به دفع زباله
جمع آوری و حمل و نقل زباله های شهری
ایستگاههای انتقال یا ترمینال های زباله
روش های دفع زباله
کمپوست و زباله های شهری
دفع بهداشتی زباله
روش های مختلف دفع بهداشتی زباله
2 انتخاب محل دفع زباله
خطرات ناشي از دفع زباله به طريق غير بهداشتي
تاریخچه سازمان بازیافت
اهمیت بازیافت مواد
نتیجه گیری
منابع
مقدمه
افزايش بي رويه جمعيت شهرها ، تغيير الگوي مصرف جوامع و ازدياد سرسام آور مواد زايد جامد و همچنين فقدان روشهاي علمي و مديريتي موثر در امر توليد،جمع آوري و دفع زباله هاي شهري اين موضوع را به عنوان يكي از معضلات جوامع شهري در كشورهاي در حال توسعه در آورده است .بطور كلي از نظر مهندسي بهداشت ، دفع مواد زائد جامد يك مسئله عادي نبوده بلكه يك مشكل زيست محيطي مي باشد ، زيرا دفع غير بهداشتي آن بطور محسوس در آلودگي هاي محيط و گسترش بيماريها تاثير دارد .
توده هاي زشت مواد زائد ، كانالها ي روباز پرشده از زباله ها و آبگذرهاي مسدود شده بوسيله آنها ، خيابانهاي كثيف و پوشيده از آشغال نشان دهنده آلودگي محيط در بسياري از شهرها و شهركهاي دنياي در حال توسعه مي باشند . ساكنين اين شهرها در معرض بيماريهاي منتقله توسط پاتوژنها و پارازيتهاي موجود در اين مواد زائد ، مزاحمتها و مخاطرات ناشي از آن قرار دارند .زيانهاي اقتصادي ناشي از عدم كنترل مواد زائد جامد در مناطق شهري نيز قابل توجه است . در شهر بزرگي مثل تبريز روزانه حدود 1000 تن زباله خانگي توليد ميشود كه اين ميزان زباله علاوه بر هزينه هاي سرسام آور لازم براي جمع آوري ، حمل و دفع حجم عظيمي از مشكلات زيست محيطي نگران كننده اي نظير آلودگي خاك ، آب ، هوا ، رشد و تكثير حشرات ، جوندگان و ناقلين بيماريها را بدنبال داشته و از جنبه هاي بهداشتي زيبايي شناختي نيز علاوه بر دادن چهره زشت به شهرها ، سلامتي ميليونها انسان را بمخاطره مي اندازد .
بيان مسئله
توجه به محيط زيست و حفظ سلامتي انسان و كليه موجودات كره زمين يكي از اصول اساسي در بقاي زندگي و استفاده از مواهب خدادادي است كه به وفور در اختيار ما قرار دارد. كنترل آلودگي‌هاي محيط ازجمله مواد زايد جامد، بخش مهمي از اين وظيفه را تشكيل مي‌دهد كه با توجه به اصول و موازين بهداشتي اقتصادي جايگاه ويژه اي را در علوم و فنون جديد به خود اختصاص داده است.در كشور ما ايران با محاسبه 800 گرم زباله سرانه، هر روزه بالغ بر 50000 تُن مواد زايد جامد توليد مي‌شود كه در مقايسه با ساير كشورهاي جهان با 292 كيلوگرم زباله هر نفر در سال در حد متعادلي قرار گرفته است، لكن ازدياد جمعيت و توسعه صنعت به گونه اي كه در برنامه سوم جمهوري اسلامي ايران مطرح است موجبات ازدياد مواد زايد جامد و بالطبع تغييرات فيزيكي ـ شيميايي آن‌ها را بوجود مي‌آورد به طوريكه برنامه هاي جمع آوري و دفع زباله موجود جوابگوي نيازهاي اين بخش ازكار نخواهد بود .توجه به امر بهداشت و سلامت جامعه و رعايت جنبه هاي پيش‌گيري قبل از درمان بدون توجه به سيستم‌هاي جمع آوري و دفع مواد زايد كه مسبب اصلي آلودگي در شهرها و روستاهاي كشور است، امكان پذير نيست.
اشاعه بيماري كيست هيداتيك، بروز گهگاه وبا، انواع بيماري‌هاي پوستي همچون ليشمانيوز و سلسله بيماري‌هاي سرطان‌زا و سكته هاي نابهنگام در جوامع كنوني كه معمولا به مواد فساد پذير و پس مانده هاي شيميايي محيط زيست نسبت داده مي‌شود ماحصل تداخل صدها نوع مواد سمي و عفونت‌زا با زباله هاي شهري و انتشار آن‌ها در آب، خاك و هواي زندگي روزمره ماست. از اينرو برداشتن گامهاي مؤثر و اساسي در زمينه مديريت موادزائد جامد شهري ضروري بوده و بايستي در راس برنامه هاي سازمانهاي مسئول و ذيربط قرار داشته باشد . یكي از دلايل مهم نابساماني وضعيت زباله ها عدم نگرش جامع به اين مسئله مي باشد.امروزه مسئله جمع آوري حمل و دفع زباله ها در دنيا بصورت مديريت مواد زائد جامد مطرح گرديده كه از عناصر اصلي توليد ، نگهداري موقت ، جمع آوري حمل و نقل ، دفع و بازيافت تشكيل يافته است و لازم است براي كليه عناصر برنامه وجود داشته باشد چرا كه هر يك از اين عناصر متاثر از يكديگر بوده و پرداختن به يك يا چند عنصر بدون داشتن برنامه براي ساير عوامل سودي نخواهد داشت.
زباله
زباله و پسماند به مواد زائد حاصل از فعاليت هاي انسان و حيوان گفته مي شودكه معمولا جامد بوده و غير قابل استفاده ميباشند.
زباله يا طلاي كثيف
به علت اينكه در زباله، مواد تجديدناپذير و مفيد زيادي مانند شيشه و آلومينيم وجود دارد كه مانند طلا تجديدناپذير هستند و در صورت از دست دادن آنها، آن مقادير را ديگر نمي‌توان از جاي ديگري بدست آورد، به زباله طلاي كثيف گفته مي‌شود. با نگاهي به نوع و درصد اجزاي سازنده‌ي زباله‌هاي شهري ، درمي‌يابيم كه روزانه مقدار بسيار زيادي از مواد به دست آمده از منابع تجديدپذير و تجديدناپذير را به راحتي دور مي‌ريزيم . صرف نظر از هزينه‌اي كه براي دفع اين زباله‌ها مي‌كنيم ، مواد با ارزشي را از دست مي‌دهيم كه براي توليد بسياري از آنها مقادير هنگفتي انرژي مصرف‌شده است .
زباله‌هاي جامد :
1- كاغذ ومقوا يك منبع تجديدپذير و زيست تخريب‌پذير است . 2- مواد پلاستيكي كه از نفت به‌دست مي‌آيند ، تجديدناپذيرند و زيست‌تخريب‌شدن آن‌ها بسيار آهسته‌است .
3- شيشه و آلومينيوم از منابع تجديدناپذيرند. از اين مجموعه ، كاغذ ومقوا ، مواد پلاستيكي ، شيشه وآلومينيوم قابل بازگرداني‌اند. امروزه براي كاهش هزينه‌ي بازگرداني اين اقلام، در كشور ما و بسياري از كشورهاي ديگر از خانواده‌ها خواسته مي‌شود كه به هنگام دور ريختن زباله‌هاي خود ، كاغذ ومقوا ، مواد پلاستيكي ، شيشه وقوطي‌هاي فلزي موجود در آن را به طور جداگانه در ظرف‌هاي ويژه‌اي بريزند كه به اين منظور در سطح شهر نصب شده‌اند .ما احتمالا بسياري از اشيا ئي كه كهنه شده و ياشكسته شده اند وديگر به آنها نيازي نداريد را دور مي اندازيد.
اما زباله هاي ما تنها جز كوچكي از خروارها زباله اي هستند كه همه ساله در سراسر جهان به دور ريخته ميشوند. بسياري از اشياء بي فايده, زباله هايي هستند كه به داخل رودخانه ها و يا روي زمين ريخته مي شوند. ..................